جامعه موعود ، الگوي جامعه موجود
نوشته شده توسط : بــــــهـــــــــمن مــــعـــــــصــــــومـــــــی

 

     جامعه موعود، الگوی جامعه موجود

حكومت جهانی موعود،  را از دو منظر می توان مورد مطالعهقرار داد:
در منظر اولبه اینحكومت، تنها به عنوان آرمانی دوردست كه باید در انتظار تحقق آن بود نگریسته میشود،آرمانی كه با وضع موجود ما نسبتی نداشته و هیچ تاثیری هم در واقعیتهای جاری جامعهندارد.
اما در منظر دوم ،اینحكومت - با همه ویژگیهای آرمانی آن - نه تنها به عنوان غایت آمال بشر و نهایت آرزویعدالت خواهان بلكه به عنوان الگوی واقعی برای سامان بخشیدن به وضع موجود و هدفیعینی كه می تواند حركتهای اجتماعی ما را جهت بخشد ؛ قابل مطالعه است . اگر چه تحققكامل این آرمان جز به دست با كفایت بنده برگزیده خدا حضرت ولی الله الاعظم ،ارواحناله الفداء، میسر نیست.
حضرت آیت الله خامنه ای ، رهبر معظم انقلاب اسلامی دربیانی، ضمن اشاره به ضرورت «اهتمام به مساله عدالت اجتماعی در كشور» و لزوم مقابلهبا«طبقه بهره‌مندان از پولهای حرام » و«مرفهان بی درد» به نكته مهمی اشاره كردند كهتوجه به آن می تواند ما را در ارایه تصویری روشن از منظر دوم یاری دهد.
ایشان در سخنان خود موضوع «عدالت گستری» و«قسط آفرینی» راكه در روایات اسلامی ، به عنوان یكی از شاخصه های مهم انقلاب مهدوی بدان اشاره شده،بررسی كرده و توجه به این موضوع را در همه برنامه های نظام اسلامی ضروری دانستهاند:
نظام اسلامی ، نظام عدالت است . شما كه آرزومند و مشتاقظهور خورشید مهدویت در آخرالزمان هستید و الان حدود هزار و دویست سال است كه ملتاسلام و شیعه در انتظار ظهور مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف و جعلنااللهفداه است ، چه خصوصیتی برای آن بزرگوار ذكر می كنید؟ «الذی یملاء الله به الارضقسطا و عدلا» نمی گویید كه«یملاء الله به الارض دینا». این نكته خیلی مهمی است. چرابه این نكته توجه نمی كنیم ؟
در محیط قسط و عدل است كهانسانها می توانند رشد كنند. به مقامات عالی بشری برسند و كمال انسانی خود را بهدست بیاورند. قسط و عدل ، یك مقدمه واجب برای كمال نهایی انسان است . چطور می شودبه این قضیه بیاعتنایی كرد؟!
اگرچه قسط و عدل متعلق به دین است اما هزار سالاست كه امت اسلامی برای قسط و عدل دعا می كند و این نظام اسلامی كه به وجود آمدهاست ؛ اولین كارش اجرای قسط و عدل است.
قسط و عدل، واجب ترین كارهاست. ما رفاه را هم برایقسط و عدل می خواهیم . كارهای گوناگون ، مبارزه ، جنگ ، سازندگی و توسعه را برایقسط و عدل میخواهیم . برای این كه در جامعه عدالت برقرار شود، همه بتوانند از خیراتجامعه استفاده کنند و عده ای محروم و مظلوم واقع نشوند. در محیط قسط و عدل است كهانسانها می توانند رشد كنند. به مقامات عالی بشری برسند و كمال انسانی خود را بهدست بیاورند. قسط و عدل ، یك مقدمه واجب برای كمال نهایی انسان است . چطور می شودبه این قضیه بیاعتنایی كرد!؟
جان كلام رهبر انقلاب در سخنان یاد شده این است كه ما نبایدبه فرهنگ مهدویت و انتظار، با همه مشخصه هایی كه در روایات ما برای آن برشمرده شدهاست ، به عنوان مجموعه معارفی كه فقط ترسیم كننده وضعیت آینده جهان هستند و هیچنسبتی با وضعیت كنونی مسلمانان ندارند، نگاه كنیم ، بلكه باید این فرهنگ را در تمامعرصه‌های اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی جامعه خود جاری و ساری بدانیم و در پیآن باشیم كه ویژگیهای ذكر شده برای جامعه موعود را، تا آن جا كه در توان داریم ، درجامعه خود پیاده كنیم و اگر فعلا توفیق دستیابی به جامعه موعود را نداریم ، لااقلبا الگو قرار دادن آن ، جامعه مطلوب را بنیان نهیم .
نظام اسلامی ، نظام عدالت است . شما كه آرزومند و مشتاقظهور خورشید مهدویت در آخرالزمان هستید و الان حدود هزار و دویست سال است كه ملتاسلام و شیعه در انتظار ظهور مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف و جعلنااللهفداه است ، چه خصوصیتی برای آن بزرگوار ذكر می كنید؟ «الذی یملاء الله به الارضقسطا و عدلا» نمی گویید كه«یملاء الله به الارض دینا».
چنانكه امام راحل است ، قدس سره ، نیز به این موضوع اشارهكرده و می فرماید:
هم‌ اکنون عالم پر از ظلم است ، شما یك نقطه هستید در عالم، عالم پر ازظلم است ، ما بتوانیم جلوی ظلم را بگیریم ، باید بگیریم ، تكلیفمان است .
اگر الگوپذیری از قیام عدالت گستر مهدی موعود،علیه السلام ، در جامعه اسلامی ما، به صورت یك فرهنگ درآید و همه دست اندركاراننظام اسلامی خود را موظف به شناخت ویژگیهای دولت كریمه آخرین ذخیره الهی بدانند وسعی كنند كه زندگی فردی و فعالیت اجتماعی خود را بر آن ویژگیها منطبق سازند؛ آن وقتاست كه معنای واقعی انتظار فرج تحقق می یابد، زیرا ما وقتی می توانیم خود را منتظرواقعی بدانیم كه در عمل به آرمانهایی كه تحقق آنها را انتظار میكشیم پایبندباشیم.



:: بازدید از این مطلب : 230
|
امتیاز مطلب : 445
|
تعداد امتیازدهندگان : 148
|
مجموع امتیاز : 148
تاریخ انتشار : | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: